Cursus kunstgeschiedenis – Voorbij de horizon. Fascinatie voor ‘vreemde’ culturen in de westerse kunst


Praktische informatie – online lezingen (live stream) via Google live
Data: 6-10, 20-10, 27-10, 3-11, 10-11, 17-11, 24-11, 1-12
Tijdstip: 19.30 uur (duur
: twee uur met tussendoor pauze)
U kunt de lezingen volgen via computer, tablet (iPad) of smartphone
Bij boeking vóór 14 september: € 88,- (betaling na ontvangst factuur), daarna € 100,-
Inschrijving via onderstaande link

Inschrijven druk op onderstaande knop

Voorbij de horizon
In deze reeks van acht lezingen treden wij in de voetsporen van mensen – kooplieden, diplomaten en kunstenaars – uit West-Europa, die in periode 1500-1900 naar de Levant, Azië of Afrika reisden. Verschillende motieven speelden daarbij een rol: economische, politieke en religieuze, maar ook – gestimuleerd door het humanisme – de behoefte om kennis te vergaren over de wereld. 

Fascinatie voor het ‘andere’
De confrontatie met andere culturen had invloed op de West-Europese kunst, kunstnijverheid en mode. Westerlingen waren gefascineerd door de kwaliteit en schoonheid die zij aantroffen. Er ontstond een levendige handel in gebruiksvoorwerpen en stoffen, die werden verzameld en in eigen land nagebootst. Oosterse meubelstukken en serviesgoed kregen een vaste plaats in het interieur. Zeventiende-eeuwse kunstenaars dosten de figuren in hun Bijbelse verhalen uit in oosterse stoffen om het historischer te laten lijken. Vooral Rembrandt en zijn leerlingen verwerkten regelmatig exotische stoffen in hun voorstellingen.

Inspiratie
In de achttiende eeuw zorgde de Europese handel met China voor een ware rage: men liet door kunstenaars en architecten hele kamers in Chinese stijl inrichten en de tuinen met pagodes verrijken. In het kielzog van de koloniale expansiedrift vanaf de late achttiende eeuw werd niet alleen meer kennis over de ‘andere’ wereld opgebouwd, en vonden in de negentiende eeuw niet alleen voorwerpen uit vooral Japan, maar nu ook uit Afrika en zelfs Oceanië hun weg naar Europa.

Op reis
Kunstenaars waren niet alleen door de ‘vreemde’ voorwerpen gefascineerd, maar reisden in de negentiende eeuw in steeds grotere aantallen naar Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Hun geromantiseerde verbeeldingen vol stereotypen van – vooral – de Islamistische wereld waren immens geliefd in Europa, getuige de duizenden schilderijen met oriëntaalse thema’s.

Wereldkunst en Europa
In ‘Voorbij de horizon’ laten wij (Emmelie de Mol Otterloo, Thera Folmer-von Oven en Michiel Kersten) in chronologische volgorde de opeenvolgende stromingen en modes in de Europese kunst zien die de confrontatie met de andere culturen hebben opgeleverd.

Programma 
1. Zestiende en zeventiende eeuw – De Oriënt en het Verre Oosten
Lezing door Emmelie de Mol van Otterloo
2. Zestiende en zeventiende eeuw – Oosterse typen in prenten en schilderijen
Lezing door Thera Folmer-von Oven
3. Achttiende eeuw – Chinoiserie in het interieur
Lezing door Emmelie de Mol van Otterloo
4. Achttiende eeuw – Turquerie . Harembroeken en divans
Lezing door Thera Folmer-von Oven
5. Negentiende eeuw – Empire, de invloed van Egypte
Lezing door Emmelie de Mol van Otterloo
6. Negentiende eeuw – Oriëntalisme. Een geromantiseerd beeld van Noord-Afrika  
Lezing door Michiel Kersten
7. Negentiende eeuw – Japonisme. Kimono’s en houtsneden
Lezing door Michiel Kersten
8. Eind negentiende eeuw ‘Primitivisme’ en volkskunst. Op zoek naar een andere wereld
Lezing door Michiel Kersten

De uitgebreide beschrijvingen van de verschillende lezingen kunt u lezen op de website van Artetcetera. Lees het volledige programma door op deze link te klikken.